Simulátor F/A-18
Simulátor F/A-18

Simulátory F/A-18 létám od jejich začátků, vše začalo se simulátory od GSC. Tenkrát ještě grafika nestála za nic a o texturovaných modelech jsem mohl akorát snít. Tyto počáteční verze měli možnost pilotovat jen majitelé počítačů Macintosh, a těch bylo minimum. Už tenkrát se ale mohlo létat po síti a připojit si k počítači tři monitory (to byla pohoda), ale bohužel po uvedení nových verzí stejných pro obě hlavní platformy bylo od používání více monitorů upuštěno. A jak šel čas, řekl jsem si že o tomto simulátoru udělám stránku. A tak vznikla Runway. Kdyz byla hotová sekce o simulátoru, tak jsem ještě přidělal sekci o skutečném letounu, pak jsem přidal výzbroj a tak dále. Je paradoxem, že od počátku dělání stránek jsem začal létat minimálně (což se projevilo v boji). Když už jsem se dostal do vzduchu, tak to bylo převážně proto, abych udělal nějaké další obrázky do stránek.
Doufám že na těchto stránkách naleznete co hledáte, a když ne zkuste nechat dotaz na nástěnce, a já se na něj pokusím co nejdříve odpovědět.



F/A-18 Jane's

F/A-18 Jane's Výrobce: Jane's Combat Simulations
Platforma: PC
Minimum: Pentium II 350MHz, 64MB RAM
Doporučeno: Programovatelný HOTAS
Vydáno: 1999
Cena: 999,- Kč
Manuál: 222 stran


Tento simulátor se mi dostal do rukou díky krátké recenzi ve stejném období jako Super Hornet od DI. Jeho náročnost v té době a to že byl udělán jako několik let před tím simulátor F-15 mělo za následek ze jsem ho hodnotil méně než SuperHorneta od DI. Teď co procesory a grafické karty šlapou několikanásobně rychleji a také výrobce a banda nadšenců udělali pár patchů a nové textury - od té doby je to trochu jiný simulátor.

Za tu dobu co se zajímám o Hornety se trochu změnil i můj rodinný život, a času je čím dál méně, poprosil jsem tedy jiné virtuální piloty o recenzi na tento simulátor. Tímto děkuji virtuálním pilotům, jejichž nickname jsou MadMax a Ninja.

MadMaxova recenze

Ninjovy recenze:
Úvod k F-18 Jane's
Krajina, avionika, zbrane


SuperHornet F/A-18 E

SuperHornet F/A-18 E Výrobce: Digital Integration
Platforma: PC
Minimum: Pentium II 300MHz, 64MB RAM
Doporučeno: Programovatelný HOTAS
Vydáno: 1999
Cena: 399,- Kč
Manuál: 230 stran


SuperHornet je dalším simulátorem letounu F/A-18 Hornet verze E. Tentokrát je však výrobcem Digital Integration. Je to dost reálný a tím také velmy těžký simulátor, proto ho řadím mezi HardCore simulátory. Grafika povrchu není tak pěkná, ale spíše pouze účelová, a "města" to je jen pár budov, které nejsou ani v přibližném poměru vůči letadlu. Co se týče fyzikálního modelu a možnosti ovládání nemám tomu co vytknout, horší už je to z hrou samotnou která se mi zdá nedodělaná. Autoři se asi především snažili udělat něco originálního, což se jim povedlo. Je to letadlová loď i s personálem, který pobýhá po palubě, navádí vás atd. Loď žije svým vlastním životem, ale ostatní části se mi zdají nedodělané, je to možná tím, ze chtěli sim vydat ještě před vánocemi.

Děj se odehrává na dvou bojištích - Barentsovo moře a Indický oceán (v roce 2000 v mission packu a gold verzi rozšířeno o Albánii). Tréning je udělán pro všechny možné situace které vás mohou později potkat. Síťová hra je udělána maximálně pro 24 hráčů a můžete ji hrát na všech možných propojeních. Hra po internetu byla na našich linkách pomalu nehratelná i ve dvou. Uvidíme jestli budou nějaké opravné patche.

Podrobnější recenze jsem psal do časopisu Excalibur a na FSB, kompilát z těchto recenzí naleznete zde.

Plus:
Kvalitní fyzikální model.
Dobře propracovaná avionika.
Slunce je "příjemně" agresivní. V noci jsou vidět hvězdy a měsíc, a máte možnost použít překryt přilby pro noční vidění.
Zajímavě řešený Red Out, Black Out a Eject.
Kokpit se dá srovnat se skutečností.
Skvělý manuál.

Mínus:
Jednotvárné výbuchy bomb po kterých nezůstane žádný kráter.
Za letadlovou lodí není žádná brázda.
Pohyblivá barevná mapa v kokpitu (provedení) neodpovídá skutečnosti.
Není možnost replaye.
Není zabudován editor misí, jen plánovač.
Síťová hra se na dial-up nedala hrát ani ve dvou.



Náhledy
Náhledy - SuperHornet (23 ks)



F/A-18 Operation Iraqi Freedom

F/A-18 Operation Iraqi Freedom Výrobce: Graphsim Entertainment
Distributor: v US Atari
Platforma: PC, plánuje se i pro MacOS-X
Minimum: CPU 1 GHz, 128MB RAM, gr. karta OpenGL 16 MB
Doporučeno: gr. karta OpenGL 32 MB
Vydáno: 2003
Cena: $29.95 (zatím jsem v ČR neviděl)
Manuál: 168 stran


F/A-18 Operation Iraqi Freedom (OIF) mě dokázal vzbudit z "mrtvých", ne že by to byla novodobá bomba v oblasti simulátorů, ale proto že nenechám žádného "miláška", a to hlavně od GSC, bez komentáře :-)

Dva roky se nic nedělo, a ani jsem už nepředpokládal že by GSC dokázalo opět prodat starou věc, ale když už se dělali s engine pro OpenGL, tak se to přece musí vyplatit. Co tedy na kupce vymyslet teď? Něco co je IN - a to, válka v Iráku. V US to nejspíše bude dostatečný důvod proč si tuto hru koupit a mít tu možnost přeorat bombama půdu Iráku :-)

Vezmu to po pořadě, demo má cca 31 MB (nainstalováno 80 MB) a instalace z CD lehce přes 400 MB (1.3 GB). K provozu potřebujete DirectX 9 (je na CD) a grafickou kartu kompatibilní s OpenGL. Při prvním spuštění se spustí parodie na demo. Ach jo, staré produkty od GSC měli na svou dobu pěkná dema, ale teď... - teď to přehnali. Demo je jen slide show několika obrázků které jsou volně stáhnutelné z internetu a jako první je tam foto stávajícího prezidenta. Jaké štěstí, že se dají fotografie libovolně vyměnit, jen zůstane původní název souboru :-)

Demo skončilo - ale kde to jsme, tady to nepoznávám. ANO, a jak by řekl klasik "Po mnoha bojích, vítěstvích a nezdarech..." TOTO je jiný simulátor! Designově docela pěkné - dokonce mnou ještě nikde neviděný efekt dynamického stínu, vše je prostě jiné a přehledné. Z hlavní stránky můžete přejít na mise, multiplayer, replaye, nastavení a stránku o autorech. V nastavení není sice moc voleb, ale stačí to. Vše ostatní je také předělané, nejvýrazněji asi nabídka misí, která mi hodně připomíná SuperHorneta od DI. Máte možnost si vybrat 12 tréninkových misí a 27 bojových, nicméně jsou to klasické soubory, takže je půjde i rozšiřovat. Když už tu tedy mluvím o misích, a nikde jsem nezmínil editor misí, neznamená to že tu není. Po instalaci je to aplikace odělená od hry. Co se v něm změnilo? Po rychlém shlédnutí jsem zjistil že se lehce změnila grafika (teď to vypadá jako screenshoty editoru pro PSF :-).
Když si vyberete misi, tak v pravé části obrazovky máte tři záložky. Informace o misi, poznámky a mapu bojiště. Zde se musím zmínit, že to není jen pohled na aktuální bojiště, ale furt jen celá mapa jde jsou dva ukazatele Waypoint 0 a 1, ach jo škoda starých "fotografií" cíle nebo oblasti, naleznete je ale v editoru, ale to zase ubírá na momentu překvapení protože když jste v editoru, už vidíte kde má nepřítel vyčkávací prostory a kolik je SAM a pod.
Po nastudování informací se přesunete k výběru zbraní, který mi přijde trošku zdlouhavý oproti přehlednému zaškrtávání v předchozích verzích, ale zase je to docela velký výběr předpřipravených typů zbraňové konfigurace přispůsobený typům operací. Navíc nastavený výběr se uchová a tak je možno mít stále k dispozici vlastní sestavu. Nyní již máte možnost osedlat nový simulátor...

Ale ouha, co to mé staré oči vidí, nespustil jsem omylem PSF? Ne ne, nespustil. Starý engine dobrý engine :-(
No nic - přepínače HOTASu dávám na HK a startuji. Vše je při starém. Letadlo se nejak pocukává, stejně jako v PSF, později zjišťuji že to asi bude tím 1024x768x32 i když pro Athlon 2000+ GF4-440 a 512 RAM by to neměl být problém (když HK v 800x600 běhal bez cuknutí s P1/150 + 3dFx), ale to je jen o optimalizaci kódu - už vyšel i patch 1.0.1 který řeší problémy některých grafických karet.
Ve vzduchu nastavuji tah motorů na 80%, dávám ruku s plynu a jdu zkoušet externí pohledy. Co nenacházím, je virtuální kokpit, který jsem moc nepoužíval, protože jsem využíval hlavně veškeré počítačové vybaven tohoto stroje, i kdyz pro dogfighty byl virtuální kokpit jedinečný. Nový virtuální kokpit je vlastně kopie statického a je to provedeno dobře - dokonce uz jsou i textury přístrojovky, takže je možnost doupravit si jí dle svého. Chybí tedy pohled do širšího úhlu, ale musím ještě pořádně prostudovat manuál jestli je tam někde možnost to nastavit nebo aktivně měnit.

Z pohledu človíčka co na simech od GSC odlétal stovky hodin, je tato verze povedená, i když jí vidím spíše jako mezikrok k jinému engine, který by jen prospěl. Zatím si vysloveně nestěžuji, ale lidé co létají novější simulátory spíše vyzkouší možnosti, které jsou kompromisem mezi arkádou a hardcore simulátorem. I zde se dá ale také využít znalost módů radaru k větší výkonosti pilota, a tak prostudování manuálu nikomu neuškodí.

Ted trochu odskočím k demu. Kdo simy od GSC nezná asi bude mít problémy a demo smaže a to hned z několika důvodů. Nikde se nenacházejí minimální instrukce jak letadlo ovládat. Protože demo má jen jednu misi kde ke všemu začínáte ze vzduchu A MÁTE zapnutého autopilota, může to způsobit, že to neznalý nedokáže vypnout. Dále, a to mě fakt zarazilo, není k dispozici žádná zbraň kromě kanónu. Přitom ve vašem dosahu je jedna SAM a přilétávají tři protivníci (z toho dva Advanced, ale Mig-27 je neozbrojen) s raketami. Máte sice tři trochu vyzbrojené wingmany, ale co jsem sledoval, jeden je po chvíli většinou sestřelen SAMkou. Co je na tom ještě více zajímavé, že Hornet v replayi který demo obsahuje zbraně má :-)

Jako vždy hledám nějaké nestandardní chyby. Zde jsem si možná jednu navodil svojí aktivitou, kdy jsem si misi z dema dal do plné hry a po splnění mise jsem si jen tak poletoval až jsem se dostal do blízkosti nepřátelského letiště - zde jsem použil komunikační klávesu s věží a dostal jsem klasickou odpověď - přiblížit se na downwind - jako by to bylo mateřské letiště. Budu muset ještě otestovat starší simy jestli tuto chybu také obsahují.

Na CD se už nenacházejí videa jednotlivých situací které sloužili jako výuka. Co se týče překladů, tak ty půjdou udělat. Systémové věci jsou pěkně v konfiguračních souborech, a věci kolem misí se přeloží v editoru, protože KONEČNĚ i mise ve hře jsou dělány přes editor, a tak máte možnost je dále upravovat a posílat mezi sebou. I když některé nastavené akce ve stávajících misích jsou poněkud divoké.

Tak ještě něco k síťové hře. I zde se projevuje starý engine - hrát opět mohou jen čtyři hráči. K dispozici je šest misí, kde jedna je všichni proti všem a další pak umožnuje obum týmům bojovat společně proti cílům. Síťová hra jde aplikovat jako vždy čtyřmi způsoby propojení počítačů. V nastavení máte možnost pro všechny zvolit start ze vzduchu nebo ze země. Nově se také můžou nastavit omezení na sestřely, nebo časový limit.

Plus:
virtuálnější kokpit

Mínus:
engine je stále podobný první verzi


Download

Windows
Update 1.0.1 (0.9 MB)
Demo (31.3 MB)



F/A-18 Precision Strike Fighter

F/A-18 Precision Strike Fighter Výrobce: Graphic Simulations Corporation
Distributor: Xicat Interactive
Platforma: PC
Minimum: Pentium II 450MHz, 128MB RAM
Doporučeno: karta OpenGL nebo Glide
Vydáno: 2001
Cena: 25-35 € (v ČR nevydáno)
Manuál: 168 stran


F/A-18 Precision Strike Fighter (PSF) má několik různých názvů, nejdříve byl uváděn jako Hornet Korea 1.2 a poté jako Hornet Korea Gold (HKG). Jelikož úprava na HKG formou patche pro podporu grafických karet proběhla jen pro Macintosh (a firma GSC prohlásila že další vývoj bude jen a pouze pro Macintoshe), tak virtuální piloti se strojem značky PC začali svého oblíbence pomalu pohřbívat.

Najednou však po třech letech prosákla na veřejnost zpráva, že HKG pro PC nakonec bude. Ve finále však nejspíše z marketingového úmyslu nešlo o patch pro nové grafické karty, ale o vydání "nové" hry, jelikož tu by asi nikdo nekoupil (proč kupovat to samé co už jsem jednou koupil), sáhli lidé z marketingu k dalšímu tahu, a hru úplně přejmenovali a to na F/A-18 Precision Strike Fighter a vydala jí firma Xicat. Krabice je úplně jiná než série H3 a HK a mě nezbývá jen politovat lidičky kteří touto fintou neúmyslně koupili to co už doma mají. Osobně pro PSF používám a v textu dále budu uvádět zkratku HKG, protože to je asi jediné co si zaslouží. Dokonce i demo pro PC má v názvu HKG.

Vývoj počítačů a simulátorů stále pokračuje a kdybych tuto hru měl recenzovat v roce 2001 jako PSF, tak by dostala 10-15%, když na ni pohlédnu jako na HKG tak je to mnohem více. Co se tedy změnilo? Nic a všechno. Textury jsou ve dvou rozlišeních podle paměti karty, otexturována byla i voda což v některých případech je spíše ke škodě (viz. Hawaii), světlo v OpenGL dostalo klasické efekty.
Dále jsou vylepšené efekty kouře a přibyl jeden druh řídkých mraků. Co se docela povedlo jsou ohně - pěkná je např. ohnivá stopa za hořícím letounem v noci.

Co se nezměnilo, je např. editor misí. Původně jsem očekával že i v něm bude změna, což bylo videt na screenshotech, nezměnilo se ani vlastně nic jiného ve hře - i ten "Medvěd" furt přistává bez kol. Takže shrnuto a podtrženo je to jen HK s podporou OpenGL a nebylo to nutno vydávat jako novou hru, i kdyz HKG pro Macintoshe ve finále také udělali jako krabicovou verzi, ale dalo se jí udělat i pomocí několika patchů.

Plus:
Podpora nových grafických karet

Mínus:
neodladěné hrubé chyby (např. palmy v 53kft), občasné problémy ze zvukem a s gr. kartami - nutno zkoušet různé ovladače


Download

Windows
Demo (16.7 MB)



F/A-18 Hornet Korea Gold

F/A-18 Hornet Korea Gold Výrobce: Graphic Simulations Corporation
Platforma: Macintosh
Minimum: 120 MHz Power Macintosh, MacOS 9.0.4, 32 MB RAM
Doporučeno: karta 3dfx Voodoo nebo Rage Pro/128/Radeon nebo NVIDIA
Vydáno: 2000
Cena: 25-30 € (v ČR nevydáno)
Manuál: 241 stran


Krabicová verze Hornet Korea Gold byla nutná, protože aby se na Macintoshi dali používat nové interní karty bylo nutno provést několik kroků - aplikovat patche, sehnat si potřebné doplňky do systému a používat novou verzi systému. Práce s tím bylo dost, a tak se to vyřešilo vydáním nové krabicové verze.

Plus:
Podpora nových grafických karet

Mínus:
totožné s H3


Download

MacOs
Demo (9.3 MB)



F/A-18 Hornet Korea

F/A-18 Hornet Korea Výrobce: Graphic Simulations Corporation
Platforma: PC, Macintosh
Minimum PC: cca Pentium 100
Doporučeno: Glide karta
Vydáno: 1997
Cena: PC 299,- Kč (jen CD 99,- Kč)     PC/Mac 999,- Kč
Manuál: 241 stran


Hornet Korea je vlastně verze 3.0 s možností pokrýt většinu povrchů texturami (pouze s kartou 3Dfx s VooDoo čipem, od verze 1.02 i VooDoo II). I zde jsou však určité změny: lépe řešený virtuální kokpit, některé pohledy vynechány a jiné přidány, možnost zařazení do skvadron. Letový model je oproti H 3.0 nezměněn.

Místem hlavního děje se stala Korea - jak jinak :-). Tréning a síťová hra zůstavají stejné, ale od verze 1.01 se na síťovou hru k vám mohou připojit i majitelé Horneta 3.01.

Jako největší změna se ale považuje přidání editoru misí, který nabízí spoustu možností, a dají se vytvořit velmi kvalitní mise.

Plus:
Možnost změn textur, rozličné počasí (mlha, červánky při západu slunce)

Mínus:
Slunce v 3Dfx není tak agresivní



Náhledy
Náhledy - Hornet Korea (23 ks)



Download

WindowsMacOs
Demo (9.8 MB) Demo (7.5 MB)
Update 1.0.1 (9.6 MB) Update 1.0.1B1 (9.6 MB)
Update 1.0.2b2 (4.1 MB) GL Update


WinZip-Windows          UnZip-Macintosh



F/A-18 Hornet 3.0

F/A-18 Hornet 3.0 Výrobce: Graphic Simulations Corporation
Platforma: PC, Macintosh
Minimum PC: cca Pentium 100
Vydáno: 1997
Cena: PC 299,- Kč     PC/Mac 999,- Kč
Manuál: 64 stran


Tato verze simulátoru je přímé pokračování předchozí verze, a bohužel například letový model se moc nezměnil, ale byla přidána spousta věcí (virtuální kokpit, externí pohledy, reálnější avionika a přibyla spousta dalších objektů dobře provedených).

Úplně bylo přepracováno replay, rozlišení zvýšeno na 1024x768, přidán video manuál. Uživatelské nastavení před vlasní simulací bylo kompletně přepracováno. Tato verze už umožnila také létání přes internet. Nyní nastává také větší rozšíření tohoto simu, protože byl vydán ve verzi Macintosh i PC.

Hornet 3.0(3.01) využívá pouze vektorovou grafiku bez textur, a proto není tolik náročný na hardware.

Děj simulátoru je rozdělen na tři části: Hawai-Pearl Harbor - tréning, Arizona - síťová hra, Kuwait - hlavní mise (tyto mise je možno trénovat i jako tzv. Instant Action, kdy se vám body nezapočítávají). Této verzi simulátoru je vyčítán pevný počet misí, a proto vznikla další série misí Red Flag, ale bohužel (po uvedení Hornet Korea do prodeje, kde je začleněn i editor misí) jenom tato. Dané mise nejsou zase až tolik jednotvárné, objekty (SAM, pozemní jednotky, atd.) se nenacházejí vždy na stejném místě, takže nelze použít stejnou taktiku když misi letíte znovu. Tento simulátor nemá možmost klasické kampaně.

O realitě letu tohoto simulátoru se pořád vedou spory, ale nikdo z virtuálních pilotů zatím reálného Horneta nepilotoval :-).

A jestě taková perlička na konec: účinnost zásahu raketou AIM-120 AMRAAM byla snížena na 80% oproti realitě.

Plus:
Velmi realistické chování letadla (zhoupnutí při brždění, při forsáži brzdy neudrží letadlo na jednom místě, velmi nepříjemné slunce, možnost zničení letadla tryskami jiných letounů a po výbuchu ve vašem okolí nastanou různé stavy poničení, ostatní děj je také řešen do maličkostí (loď po zásahu pumou se za chvíli zastaví a začne se potápět).

Mínus:
Brzdící štít není vidět, nejsou vidět pohyby křidélek a směrovek, po každém sestřelu pouze plachtíte k zemi (žádné ulomené křídlo, oheň, pouze kdyz se s něčím srazíte tak se letoun rozpadne), na letišti křídlo osobního letadla nekolidovalo z chobotem, možnost jen několika síťových misí, a to pouze nad Arizonou a bez počítačových nepřátel, nedokonalé řízení provozu na letišti (když poničíte hlavní runway tak tam stále přistávají letadla).



Náhledy
Náhledy - Hornet 3.0 (10 ks)



Download

WindowsMacOs
Demo (3.5 MB) Demo (4.8 MB)
Update 3.01 (3 MB) Update 3.01 (4.5 MB)

Mise pro Hornet 3.01
RedFlag(26 kB)RedFlag (37 kB)



F/A-18 Hornet 2.01

Grafika (pořád 640x480) se od verze 1.1 velice zlepšila, v prostoru je spousta různých věcí auta, ptáci, sem tam vrtulník a hodně letadel. Letový model se v dalších verzích uz (bohužel) moc nemění. Rádiový provoz a spousta dalších vylepšení.

Platforma: Macintosh min 4MB RAM (bez rádiového provozu), doporučeno 8 MB RAM a 15MB na disku.


640x480 - 48kb          640x480 - 41kb          640x480 - 15kb




F/A-18 Hornet 1.1

Tato verze je po grafické stránce stejná jako verze 1.0, ale byl kompletně předělán letový model. V update listu je popsáno velmi mnoho změn. Grafika (640x480) je spíše horší kvality a ve vzdušném prostoru jsou jen nepřátelé a už pomalu nikdo. Možnost hraní po síti. Replay.

Platforma: Macintosh 2.7MB RAM (při použití 21" monitoru doporuceno 1MB přidat a při panoramatickém pohledu (tři monitory) se doporučují přidat ještě 2MB)


640x480 - 38kb          640x480 - 41kb          640x480 - 17kb