SuperHornet - recenze
SuperHornet - recenze

Po roce sezení u kniplu a nejnovějšího simulátoru od firmy Jane's jsem konečně zvednul svůj línej zadek, protáhl svaly (spíše to co znich zbylo), rozhýbal ochablé nohy a napsal na něj recenzi. Takže se pohodlně usaďte a vítejte ve víru Třetí Světové Války.

F/A - 18E Simulator je další přírůstek do stále se zmenšující skupiny nesoucí název HARDCORE SIMULÁTORY. Následujících několik málo chvil se budeme blíže zaobírat simulátorem nejnovějšího letounu U.S. Navy, Boeing F/A - 18E Super Hornet. V pořadí první opravdu "HARDCORE" simulator tohoto ptáčka má na svědomí firma Digital Integration, která se svého úkolu zhostila na výbornou (vzpomeňme například na plnně interaktivní palubu letadlové lodi) a jejíž Hornet dostával v západních a i v tuzemských herních magazínech nadprůměrná (rozhodně zasloužená) hodnocení. Takže, když jsem viděl první snímky simulátoru F/A - 18 SuperHornet od firmy Jane's, byl jsem napjatý a nedočkavý jako malý kluk, abych viděl jak to dopadne. A dopadlo. A jak že to dopladlo? Na výbornou. Chlapíci od Jane's zkrátka zase ukázali, co dokáží. A že toho dokáží hodně. Takže s chutí do toho a půl je hotovo.

Po naprosto bezproblémové instalaci (doprovázené fajn muzikou) a spuštění hry, vás přivítá velmi dobře sestříhané intro z obsluhy F/A - 18ctek na letadlové lodi. Intro navíc doprovází dle mého názoru perfektní a naprosto se hodící hudba. Po skončení intra vás přivítá velmi přehledné menu ála F-15E (starší sim od Jane's - to pro ty mladší z řad virtuálních pilotů ;-))). Na výběr máte, jak už bývá zvykem tréning, "instantní" (že by rychlorozpustná???) akce, samostatné mise, kampaň, multiplayer, takzvané Tools a nezbytné menu v podobě umělého horizontu.

No a vezmeme to pěkně od začátku. V tréningových misích, je jich celkem 16, máte možnost vyzkoušet si veškeré funkce vaší F/A - 18 (a že jich je zatracená spousta), od prostého vzletu a přistání na letišti, přes zkoušky boje vzduch-vzduch a vzduch-země, až po operace z mateřské letadlové lodi. Pokud zvolíte "Instantní" mise, navolíte si počet a druh nepřátel, druh pozemního cíle, hustotu a kvalitu protiletadlové obrany, jednu z předvolených variant výzbroje (to mě trošku zklamalo, radši bych si výzbroj volil sám) a huráá do boje. Dále tu máme Samostatné mise, neboli Single missions. Do této části se ukládají vámi vytvořené mise v editoru a také jsou zde již připravené mise vhodné jak pro létání v Multiplayeru, tak také mise, na kterých se můžete zdokonalovat ve vašem leteckém umění. Tak například: přistání na letadlové lodi za špatného počasí, tankovaní ve dne i v noci a mnoho dalších. V multiplayeru, ve kterém se může účastnit bitvy až osm pilotů, je možno zvolit všechny dnes používané druhy propojení (seriový kabel, TCP-IP, modemy ....) a samozřejmě nekolik možných druhů her (deathmatch, týmová hra, a co mě obzvláště potěšilo, tak možnost hrát kampaň po síti). Pak tu máme TOOLS. To je velmi zajímavá část menu. Zde se nachází Mission Editor, profily pilotů (zde uvidíte základní popis a zkušenosti vybraného pilota a navíc i jeho historii), můžete si tu vytvořit svého pilota, potom si zvolíte, popřípadě vytvoříte squadronu, ve které chcete létat a taktéž si můžete napsat její historii. Tesně před letem doporučuji navštívit menu. Zde si můžete upravit ovládání a hlavně nastavit grafiku. Jelikož hra je velmi náročná na výkon počítače, tak doporučuji buď velmi rychlý počítač, a nebo snížit detaily na nezbytné minimum. Dále si tu zvolíte obtížnost a realitu celé hry. Pozorný čtenář asi ted zjistil, že jsem něco vynechal. Ano, vynechal. Záměrně jsem si nechal jádro celé hry a to kampaň až na konec. Protože kampaň je asi to nejlepší co v simulátoru objevíte. Celá kampaň F/A - 18ctky se odehrává v nedaleké budoucnosti v Rusku. A jelikož určitě všichni víme alespoň částečně jak to dnes v Rusku vypadá, tak se kampaň jeví jako velmi realistická. No, ostatně posuďte sami:

Léta se ekonomická situace v Rusku zhoršovala, což vedlo ke stále větší nespokojenosti obyvatel. Jak se situace zhoršovala, zastánci tvrdé linie obvinily Západní národy ze spůsobení většiny problémů v jejich zemi. Brzy na jare roku 2004 je po velmi kruté zimě Ruský parlament v naprostém chaosu. Nestabilní politický systém se zhroutil po tom, co zastanci tvrdé linie získali většinu v Ruské dumě a zahájili impeachment proti umírněnému Ruskému prezidentovi Yuri Schernovovi. Události nabraly na obrátkách, Schernov rychle rozpustil celý Ruský parlament a vyhlásil stanné právo "na ochranu Matky Rusy".
Nepokoje rychle zasáhly i samotného prezidenta, když byl se svou ženou Ivanou a se dvěma svými hlavními poradci vyhozen do vzduchu v jejich limuzíně velmi silnou náloží na předměstí Moskvy. Témeř ihned se představitelé tvrdé linie pojmenovaly "Red Russians" a pokusily se převzít moc.
Ruská armáda se rozdělila mezi Rudou frakci a zbytek zvolené vlády, znamý jako "Blue Russians". Po rocích strádání a nedostatků pod umírněnou politikou dosavadní vlády se většina námořnictva připojila k Rudým spolu s rozptýlenými leteckými jednotkami. Avšak pro legitimně zvolenou vládu ještě stále není vše ztraceno. Převážná část armády a množství vzdušných jednotek totiž stále podporuje legitimní vládu. Začaly ozbrojené střety. Murmansk rychle padl do rukou Rudých a v okolí Moskvy a Sankt Petěrsburgu jsou hlášeny težké boje.
Nedostatek prostředků pro rychlé znovu získání kontroly nad strategickým poloostrovem Kola a četnými vojeskými základnami na něm, požádala legitimní ruská vláda o pomoc NATO. Ve snaze předejít rozšíření konfliktu do sousedních zemí a ze strachu z velkých zásob zbrání v rukou Rudých, začalo NATO rychle shromažďovat své úderné síly. Spojené Státy přispěly bitevní skupinou letadlové lodi Ronald Reagan, námořním expedičním sborem a různými prostředky z řad USAF a US Army.

A v tuto chvíli už přicházíte na scénu vy, jakožto pilot frajer a jentak mimochodem velitel letky SuperHornetů na letadlové lodi USS Ronald Reagan třídy NIMITZ. Rozmanitost misí, které budete létat je opravdu velká. Tak například, musíte letět podél hranice a nechat se zaměřovat nepřátelskými radary, aby NATO zjistilo, kde se nacházejí a mohlo je zničit, budete vyhánět průzkumné TU - 95 Bear z vašeho vzdušného prostoru, poletíte jako eskorta F-14 se zařízením TARPS, zahrajete si na Wild Weasels při misích SEAD (Suprresion of Enemy Air Defence - Potlačení nepřátelské protivzdušné obrany), budete likvidovat rozmanité pozemní cíle (lodě, ponorky, přístavy, konvoje atd.), budete ničit nepřátelské protilodní střely, létat mise CAP (Combat Air Patrol) a spoustu dalších.
Kampaň je rozdělena na čtyři části, v první fázi (Isolation) se budete podílet na vybudování blokády Murmansku, ve fázi dvě (Neutralization) budete likvidovat muniční sklady, zbraně hromadného ničení a vubec vše, co by Rudí mohli v budoucnu použít pro útok. Ve fázi tři (Reduction) budete likvidovat velící střediska a veškerou infrastrukturu Rudých, jako předehru k vylodění námořní pěchoty a ve fázi čtyři (Restoration) budete podporovat vyloděné pozemní jednotky. Všechny čtyři fáze můžete hrát buď samostatně nebo jako jednolitou kampaň (vřele doporučuji). Takže co ke kampani dodat??? Snad jen to, že je to jedná z nejlépe provedených kampaní vůbec. Snad nemusím dodávat, že kampaň není lineární a mění se podle vašich úspěchů a neůspěchů v poslední misi.
Jak vidíte, druhů misí je opravdu hodně. A autoři se také postaraly o to, aby je bylo s čím plnit. Ve hře proto najdete veškeré "třaskaviny", které F/A - 18E může nést. Jako například standardní železné bomby, laserem řízené bomby, nové bomby řízené pomocí INS a GPS, laserem naváděné střely AGM - 65 Maverick (ve třech verzích ;-)), opticky řízené střely, protiradarové střely HARM, palivové bomby a spoustu a spoustu dalších libůstek, se kterými můžete podpalovat, odpalovat, ničit, potápět, sestřelovat a vůbec delat všechny tyhle "ošklivé" věci. Opomenuty samozřejmě nejsou ani zbraně vzduch-vzduch, zde se nacházejí tři druhy střel: AIM - 7 Sparrow, AIM - 120 AMRAAM a AIM - 9 Sidewinder (ve třech verzích L,M,X - tyto jsou stále ve fázi vývoje). A samozřejmě nesmí chybět nezbytný kanon M61A1 Vulcan. Zbraň je to vážně dobrá, ale musím uvést jednu vadu na kráse. A to, že nepřátelský letoun sestřelíte už na tři až čtyři zásahy, což s realitou příliš společného nemá. Mise budete také plnit pod neustálým dohledem letových dispečerů, k ruce vám vždy bude AWACS se svým nedocenitelným radarem a jeho velice ochotnou obslouhou. Dále uslyšíte neustálé hlášení ostatních letadel typu "Dostal jsem jednoho" a jiných. Ovšem návrat na letadlovou loď je tedy vážně lahůdka. Jakmile se přiblížíte k lodi, dostanete povolení k přiblížení, letecký operátor vám udá takzvaný marshall stack point, na kterém budete vyčkávat, dokud nedostanete povolení k přistání. Jelikož nebudete sami, kteří budou na "marshallu" vyčkávat, musíte se držet ve vymezeném prostoru, který příliš velký není. Takže dost často uslyšíte dispečera (na Reaganovy je to dispečerka ;-))) jak se vás ptá, co to tam sakra vyvádíte. Pak, když konečně dostanete povolení k přistání, dispečerka vám nahlásí nezbytné údaje (počasí, rychlost větru ...) a začíná přistávací manévr. Jakmile se dostanete na deset mil od lodi, musíte být ve výšce 1200 stop, vysunout podvozek, klapky, hák, zapnout ILS a připravit se na jednu z nejobtížnějších částí mise. Na pěti mílích, se opět ozve příjemný hlas dispečerky, oznamující vám, že jste v dosahu automatického navádění na přistání ACLS (automatic carrier landing system), ááno, ti všímavější právě pochopily, že v F/A - 18 lze přistát za pomoci autopilota. Docela příjemná věc, pokud zrovna, jakobi náhodou není vyřazen zbloudilou střelou nepřítele. Ale stejně, copak by si někdo z vás nechal ujít ten pocit dobře zvládnuté mise bez přistání na manuál? Na tři čtvrtích míle se naposledy ozve dispečerka a zavelí nahlásit Meat Ball. Potom už vás má pod dohledem LSO, který udílí rozkazy, co máte během dokončování přistávacího manévru s letadlem udělat, aby jste se nerozplácli o palubu, popřípadě, aby jste nebyli v hangáru na zádi lodě dřív, než je třeba. Pokud minete lana, zahlásí Bolter Bolter a opět se ozve hlas dispečerky, která vám řekne, jaký máte nabrat kurz a výšku. Potom vás začne opět navádět na přistání. Velmi nepříjemně mě překvapilo, že když při opětovném obletu po nevydařeném přistání, oblétnete loď po špatném boku, hra to nebere na vědomí a dispečer vás navádí, jako byste letěly správně. Tudíž jsem se jednou ocitl sice ve správne ose, ale asi 5 mil vedle lodi, což není dobrý začátek pro přistání.
Tak, teď jsme zjistili, že co se týče výzbroje, misí a komunikace, je všechno, až na malé vyjímky velice reálné. Ale co letoun. Nakolik reálně se vlastně chová? No. Tak na tuto otazku panují velice rozporuplné názory. Co se mě týče, tak ve vzduchu se letadlo chová velmi věrně a uvidíte, že není sranda něco "takhle velkýho a težkýho" řídit a brzo začnete piloty US Navy uznávat. Při přistání vás může unést vítr atd., ale jsou tu i chyby. Například pokud letíte velmi nízko u země, tak tu chybí turbulence.

To že máte na letadle bomby je poznat celkem dobře, protože v dogfightu si neškrtnete, ale pokud odhodíte bomby pouze z jednoho křídla, tak se vaše letadlo otáčí úplně stejně rychle jako plně naložené. Žádné zpomalení, když točíte. Nic. Ale to není tak hrozné. Zdaleka nejhorší je zde fakt, že se autoři nepoučily z chyb u F-15E, konkrétně myslím její chování se při rolování. To, co se tady děje, je naprostá hrůza. Necháte zapnuté brzdy, forsáž dáte na plno a ani se nehnete. Ať jedete po čemkoliv (beton, tráva, taxiway, runway) letoun vždy jede stejně. Žádné kývání nebo kynklání, vůbec nic, stále pěkně rovně, plynule. Kdyby byla tma, tak nepoznáte po čem jedete. Vy kdo hrajete USAF a zkoušeli jste i toto, mi musíte dát za pravdu. Tak tady opravdu autoři pořádně uťáply vedle.
To by bylo co se týče reality. Ale co grafika. No, to je další ze sporných bodů tohoto simu. Nejdříve se pokusím vyjmenovat klady. Tak za prvé: světelné efekty. To co uvidíte prostě nemá chybu. Jakmile se špatně obrátíte a slunce vám začne ozařovat palubní desku, tak zapomeňte na to, že byste z ní něco přečetly. Na místech, které jsou vystaveny slunci prostě nic neuvidíte. V externím pohledu máte krásně ozářenou polovinu letadla. Pokud přistanete nebo letíte velmi nízko, tak se stín vašeho letounu zvětšuje, či zmenšuje podle toho jak jste natočeni k slunci. Přístrojová deska se vám také zaleskne, pokud odpálíte raketu, a nebo flare. Což nevím nakolik je realistické. Ovšem pokud vám začne hořet motor, poznáte to nejen podle toho, že vám palubka začne hýřit všemi barvami, ale také podle toho, že se vám začne lesknout podle barvy ohně. Prostě paráda.

Při přistání na letadlové lodi se za vámi táhne lano, takže konečně vidíte, za jaké lano jste se zachytili a podle toho trénovat přistání až k dokonalosti. Výbuchy také vypadají efektivně, ale bohužel zde chybí tlaková vlna, která zatřese s vaším letadlem při bombardování ve velmi nízkých hladinách letu. Ale alespoň je vidět. Pozemní objekty a vozidla jsou velice detailní. Tanky palí z děl a kulometů, továrny a rafinérie si kouří a vesele znečišťují vzduch, atd. Tak a teď se podíváme jak vlastně vypadá to, v čem se budete prohánět, alias okolní prostředí. To je zmáknuté vážně dobře. Venku sněží, prší, šlehají blesky, hřmí. Dle mého je to první bojový simulátor, ve kterém uvidíte skutečně realistické mraky. A jelikož se hra, jak jsem již uvedl, odehrává na severu, tak jich uvidíte vážně spousty, ale zkuste vystoupat tak do dvaceti tisíc stop a uvidíte krásně zářit slunce. Tak si tak letíte a přemýšlíte, jaké by to bylo válet se někde na pláži, a to že je válka, vám připomene až protiletadlová obrana nepřítele. A že takové věci umí připomínat vážně důrazně, protože během vteřiny kolem vás spustí ohňostroj. Kulky létající od protiletadlové obrany vypadají efektně, a když po vás začnou střílet, máte pocit, že jste doslova uprostřed událostí ;-)).

Jakmile se vám nepřátelská PVO připomene (že je tu taky, a že se jí nelíbí, že je dole v dešti, zatímco vy si hovíte pěkně v teple na sluníčku a sníte o tom, že jste na pláži na Tahiti s nějakou kočkou), je na čase začít něco dělat a ukázat, za co vás to v námořnictvu platěj. Sletíte dolů na 100 stop a začnete takzvaně dřít břicho o zem. Krajina se pod vámi začne rychle míhat a vy máte dokonalý pocit z rychlosti.

No, a tady bysme mohli začít s prvními mínusy. A vezmeme to od krajiny. Já neříkám, že je vysloveně špatná, právě naopak, ale už jsem tu několikrát zdůraznil, že se tahle válka odehrává v Murmansku. A TAM JSOU ZATRACENĚ VELKÝ LESY, a když ne lesy, tak alespoň křoviska!!!! Jenže v tomhle simu nenajdete ani větývku (NATOŽ PAK NEJAKÝ LESY). Krajina je dokonale plochá, pouze s malými vyvíšeninami . Co naplat. Autoři tam zřejmě nebyli a asi se nekoukali ani na National Geographic, když šel díl o severských oblastech. Alespoň, že je ta krajina zelená. Tak to máme zdrbnutou krajinu. Teď dál. Letadla! Na první pohled vypadají vážně dobře a rozmanitě. Okolo vás se prohánějí EA - 6, E - 2, F - 18náctky, F - 14náctky, F - 16náctky a bůhví jaké ještě náctky. Je tu vážně všechno možné, od stíhaček, přes bombardéry a vrtulníky, AWACSy až po nákladní letadla. A dokonce, když se podíváte na nějakou F/A - 18E, podotýkám E, tak vypadají vcelku dobře a detailně. Už by jste si málem myslely, že to je super. Ale chyba. Vaše letouny vypadají dobře, to je pravda, ale ty ostatní už jaksi pokulhávají. Není to samozřejmě zase taková tragédie, to by nám Jane's snad neudělali, ale rejpnout si musím. Takže, není na žádném z nich vidět náznak jakýchkoliv nýtů, plátů atd. Pokud odstartují z letadlové lodi, tak nezasunují podvozek krásně plynule jako vy, ale zničeho nic "šup" a podvozek je nahoře. V kabině vydíte jen nějakého chudáčka s bílou helmou a to je vše. Už jen náznak přistrojů by byl OK. Textura moře a brázda za lodí by mohla být také lepší. A asi poslední mínus je, že pokud nevlastníte vážně nějaký superstroj, tak se vám hra přílíš hýbat nebude. Grafika je velmi náročná. Takže grafických vychytávek si stejně příliš neužijete. Díky náročnosti grafiky totiž doporučuji stáhnout detaily na nezbytně nutné minimum, aby hra běhala opravdu seriózně a plynule. Ale co, vždyť ani nejde tak o grafiku jako o realitu, ne? A té má pro nás F/A - 18 přehršle.

A co na závěr? Momentálně je F/A - 18 Simulator můj nejoblíbenější sim co mám. Pokud zasednete k jeho poutavé kampani, tak dejte vědět, že pár týdnů nebudete přítomni. Nakupte dlouho trvanlivé potraviny, psa dejte do útulku a pak se pusťte do hraní. Tenhle sim vás přibije k počítači na dlouhou dobu, už jen díky tomu, že jedna mise trvá minimálně 45 minut. Samozřejmě nedosahuje takových kvalit jako Flanker 2, ale jednoznačně je to nejlepší simulátor F/A - 18ctky na trhu. A tímto se s vámi loučím.
Lovu zdar, Mad Max.


Zpět